5.2. Sovelluksen luominen ja ajo
Sovelluksen koodin voi jakaa kahteen osaan: luomisen aikaiseen koodiin (engl. initialization script) ja ajonaikaiseen koodiin (engl. event handler).
Luomisen aikainen koodi ajetaan, kun sovellus käynnistetään. wish-tulkin avulla kirjoitettu koodi luo ikkunalla näkyvän käyttöliittymän ja suorittaa alustukseen tarvitt avat koodit. Kun luominen on tehty, sovellus jää odottamaan käyttäjän antamia käskyjä ns. ikuiseen silmukkaan (engl. event loop). Ajonaikainen koodi suoritetaan, kun käyttäjä suorittaa toiminnon sov ellukselle, esimerkiksi painaa valikkoa tai syöttää tekstiä tekstikenttään. Ajonaikainen tapahtuma voi muuttaa käyttöliittymän ulkonäköä.
Tk luokitellaan neljään osaan:
1) ohjaimen luominen ja tuhoaminen,
2) ohjainten järjestely kuvaruudulla,
3) olemassa olevien ohjainten käsittely sekä
4) ohjainten yhdistäminen.
Ohjaimen luominen ja tuhoaminen kuvataan luvussa 5.3, ohjainten järjestely luvussa 5.4, ohjainten käsittely luvussa 5.5 ja ohjainten yhdistäminen luvussa 5.6.